Ford Kuga Plug-in Hybrid – Valencia átáll a hibridekre
A Ford egyik legnagyobb üzemét könnyű megtalálni: Spanyolország harmadik legnagyobb városa mellett építették fel. Valencia a Földközi-tenger partján fekszik, tehát ideális a megközelítése mindenfajta közlekedési eszközzel. A nyolcezer főt közvetlenül és a beszállítóknál még 21 ezer főt foglalkoztató üzem sztorija 1973-ban indult. Ekkor Henry Ford II. a helyszínre látogatott és áldását adta a gyár területének a megvásárlására. A termelés 1976-ban indult, stílusosan a Fiesta készítésével. A beruházások és a bővítések komoly összegeket emésztettek fel, a nagyságrendet mutatja, hogy a Ford 2011 óta hárommilliárd eurót ruházott be a spanyol részlegébe.
A legutóbbi komoly változást az akkumulátor üzem megépítése jelentette, ami mutatja a márka zöldebbé válását. Erre jó példa a legfrissebb Ford Kuga, amely még idén a szalonokba kerül, ez az a SUV, amelyet háromféle hibrid rendszerrel is forgalmaznak majd.
A belépőszintet az önindító/generátor egységgel ellátott (BISG) mild vagy lágy hibrid jelenti. Itt a hibrid technika „csak” annyit csinál, hogy villámgyorsan beindítja a motort, motorfék üzemben, és fékezéskor pedig áramot termel. Gyorsításkor persze besegít a korábban megtermelt energia felhasználásával. Hogy a takarékosság csúcsra legyen járatva, a kétliteres, 150 lóerős dízel motorral kombinálták ezt a technikát.
A következő szintet a Kuga hibrid választékban az öntöltő hibrid jelenti, amely nem igényel töltést a mindennapokban. A hibrid Kugát egyszerűen csak használni kell, ez a technológia már biztosít néhány kilométeres teljesen elektromos üzemet, azaz nulla emissziós közlekedést. A lítium-ion áramtárolókat előállító részleg léte azért fontos, mert ezekbe a modellekbe is a könnyű és jó kapacitású akkuk kerülnek.
A csúcsot természetesen a félszáz kilométeres hatótávot biztosító tölthető hibrid Kuga, azaz a plug-in hibrid kivitel jelenti. Itt is a 2,5 literes, Atkinson ciklusú motorral működik együtt a hibrid rendszer, ami már 225 lóerős összteljesítményt nyújt. Az áramot a 14,4 kWh-ás akkumulátorban tárolják.
Szerző:
Galambos Dániel
www.elektromos-hibrid-autok.hu